Pokój dziecięcy

Pokój dziecka i nastolatka w wieku szkolnym – jak go urządzić, jakie meble kupić, co wybrać by nasze dziecko miało dobre warunki do rozwoju i nauki.

Pokój dziecka – to miejsce azylu, odpoczynku od rodziców i rodzeństwa, miejsce w którym szuka spokoju i izolacji od wspólnych dla rodziny problemów. Zastanówmy się zatem, czy podczas organizacji naszej przestrzeni mieszkalnej zostały uwzględnione potrzeby dziecka. Bo wiadomo, że nie zawsze te potrzeby są respektowane. Zbyt powszechne jest wciąż jeszcze w nowym społeczeństwie kształtowanie wnętrza bardziej pod kątem reprezentatywności niż z punktu widzenia indywidualnych potrzeb jego domowników, w tym właśnie tych najmłodszych.

autorką artykułu jest Joanna Rybarczyk

Dziecku potrzebny jest własny kąt, wydzielona przestrzeń, gdzie byłoby panem u siebie, gdzie mogłoby przyjmować swoich gości, a także miałoby własne biurko do odrabiania lekcji czy też zabawy oraz własne łóżko. Stworzenie dziecku warunków do przyjmowania przyjaciół w swoim pokoju może się okazać jedyną drogą do zaoszczędzenia sobie zmartwień z powodu częstej nieobecności starszych dzieci w domu. Mimo, że dziecko odczuwa głęboką potrzebę własnej przestrzeni mieszkalnej, gdzie będzie czuć się swobodnie. To niezbędne jest dla niego także poczucie, że nie jest na wygnaniu, a także, że nie pozostaje w izolacji od reszty rodziny, a zwłaszcza od rodziców. Psycholodzy zwracają uwagę na to aby nie odcinać dziecka od reszty mieszkania pod pretekstem, że ma przecież swój własny pokój czy tez kącik. Dziecko powinno swobodzie móc krążyć po całym mieszkaniu, by nie czuło się uwiązane w swoim pokoju.
Wydzielając pokój lub jego część, umożliwia się młodym członkom naszej rodzinnej społeczności większą samodzielność i inicjatywę. Własny pokój stwarza lepsze warunki do nauki i ułatwia dzieciom koncentrację. Dlatego należy wyposażyć to pomieszczenie w podstawowe meble i co najważniejsze pozostawiając sposób wystroju wnętrza, dekorację ścian i mebli inicjatywie i decyzji dzieci. Ponieważ dziecięce rysunki, wycinanki, ludziki z kasztanów lub młodzieżowe plakaty mogą stanowić ciekawe uzupełnienie tego wnętrza. Pokój dla dziecka powinien być urządzony roztropnie tak aby mógł służyć dziecku przez wiele lat.

Pokój dziecka
(Autor zdjęcia: Wendy Copley)

Ściany

Wszyscy wiemy, że kolory inspirują dlatego ściany w pokoju dziecięcym powinny być jak najbardziej kolorowe, a nie szare i smutne. Kolory dzieciństwa są radosne i orzeźwiające. Świat dziecięcej wyobraźni to także gra form plastycznych np. kolorowe koła, kwiaty czy też inne dekoracyjne elementy na ścianach, a także meblach. Aby stworzyć coś takiego propozycją mogą być modne w tym czasie winylowe wzory, które bardzo łatwo można nakleić na ścianę. Jest to mała rzecz, która swoim akcentem wspaniale odmieni pokój dziecka, a także nastolatka. Co do kolorów ścian to mogą być one tak różne jak różne są barwy świata, dlatego im bardziej kolorowy pokój tym dziecko będzie się w nim lepiej czuło. Natomiast jeżeli chodzi o farbę czy tez tapetę należy wybrać tak zwaną „zmywalną”, ponieważ wtedy łatwo będzie można z niej usunąć wszelkiego typu zabrudzenia. Warto jest także wiedzieć, że ciekawym elementem może okazać się zamontowanie na ścianie miękkiej płyty pilśniowej lub sklejki do której to dziecko będzie mogło przyczepić różnego typu obrazki, rysunki czy też plan lekcji.

Podłoga

Podłoga w pokoju dla dziecka przede wszystkim nie powinna być zimna oraz śliska. Jeżeli została wykonana z płytek PCV lub z paneli należy pokryć ją wykładziną igłową czy też dywanową, która ociepli wnętrze, stworzy przytulny nastrój jak również będzie nieuciążliwa w eksploatacji. Odradzane są wszelkiego rodzaju drogie dywany z tego względu, że narażone będą na szybkie zniszczenie. Wiadomo, że małe i duże dzieci uwielbiają się bawić na podłodze. Ważne jest także aby podłoga była dobrze ogrzana w tym przypadku należy ze szczególna starannością zadbać o izolację budynku i prawidłowe rozmieszczenie grzejników, ponieważ gdy się o to nie zadba schłodzone powietrze, które zimą spływa po zewnętrznej ścianie (okiennej) nie zostanie odpowiednio ogrzane i jako cięższe zacznie się układać przy podłodze sprawi, że podłoga będzie zimna, mówi się wtedy, że „ciągnie po nogach”. Jeżeli tak się stanie należy lepiej zadbać o izolację oraz przesunąć miejsce zabaw dziecka w głąb pokoju.

Miejsce do spania

Należy unikać stawiania łóżka na wprost wejścia z tego względu, że może to zakłócać sen oraz spokój dziecka. Natomiast stawiając łóżko przy oknie może to zachwiać jego poczucie bezpieczeństwa oraz jest to niekorzystne ze względu na dużą różnicę temperatur zimą (ciepłe powietrze z grzejnika, a zimne z okna). Dlatego aby zapewnić dziecku poczucie bezpieczeństwa oraz przytulności najlepiej ustawić łóżko w narożniku pokoju tak aby chociaż jeden bok przylegał do ściany lub w specjalnie zaprojektowanej niszy. Należy także pamiętać aby łóżko było wygodne z odpowiednim materacem oraz łatwe w ścieleniu.

Miejsce do nauki

Właściwe zagospodarowanie kącika do nauki jest szczególnie ważne. Meble, a w szczególności wysokość krzesła i biurka należy przystosować do wzrostu dziecka. Najlepszym rozwiązaniem w tym wypadku będzie krzesło obrotowe o płynnie regulowanej wysokości. Można je dostosować do każdej wysokości blatu jak również ma duży wpływ na prawidłowy rozwój kręgosłupa u dziecka. Zbyt niskie lub zbyt wysokie krzesło zmuszające do nadmiernego pochylania się dziecka, może stać się przyczyną poważnych zniekształceń kośćca. Blat biurka lub stołu do nauki najlepiej aby był wykonany z materiału odpornego na uderzenia, uszkodzenia czy też zabrudzenia. Biurko powinno także mieć odpowiednią wielkość tak aby dziecko mogło swobodnie pisać rozkładając książki i zeszyty oraz powinno posiadać specjalne miejsce do komputera, monitora oraz klawiaturę. Stanowisko do nauki powinno być także dobrze oświetlone światłem dziennym. Biurko powinno być tak usytuowane, by źródło światła było z lewej strony. Możliwe jest także ustawienie w sposób, by dziecko miało źródło światła na wprost przed sobą (twarzą do okna). W tym przypadku należy w słoneczne dni chronić wzrok od bezpośredniego rażenia np. za pomocą rolety. W pobliżu miejsca nauki powinny znajdować się półki – regały, na których należy zgromadzić w zasięgu ręki wszystkie przedmioty i przybory potrzebne w czasie nauki. Takie rozwiązanie pozwala uczniom na prawidłową organizację pracy, a także zapobiega ciągłemu odrywaniu się podczas odrabiania lekcji w celu przyniesienia odpowiednich pomocy naukowych i przyborów.

Oświetlenie

Po zapadnięciu zmroku należy zapewnić właściwe oświetlenie miejsca nauki lub zabawy światłem sztucznym. Światło to powinno dobrze oświetlać miejsce czynności i nie powinno oślepiać dziecka. Jeżeli chodzi o naukę tych wymagań nie spełnia oświetlenie górne- sufitowe. Światło to jest zbyt rozproszone, co sprawia, że dziecko musi wysilać wzrok. Dlatego źródło światła powinno znajdować się na wysokości około 20-30 cm nad blatem. Należy także pamiętać o małej lampce dającej możliwość dziecku czytania w łóżku.

Miejsce na przedmioty, zabawki i ciuchy

Dzieci w wieku kilkunastu lat mają bardzo dużo różnych zainteresowań. Przedmioty służące do wykonywania czynności związanych z hobby powinny mieć swoje stałe miejsce, tak by dziecko mogło z nich łatwo korzystać, ale jednocześnie, by nie przeszkadzały w codziennym użytkowaniu pomieszczenia. Mogą to być na przykład specjalnie zamontowane półki czy też ostatnio bardzo modne kolorowe pudełka, w których dziecko będzie mogło trzymać swoje skarby. Należy także pamiętać, aby w pokoju dziecka nie zabrakło regału na książki oraz miejsca na sprzęt muzyczny. Jeżeli pokój ma duże rozmiary i dysponuje się miejscem, można zaaranżować kącik z fotelami i małym stoliczkiem, gdzie dziecko będzie mogło przyjmować przyjaciół. Przy wystroju pokoju należy również pamiętać o szafie na ubrania, która nie musi być bardzo wysoka, ponieważ odzież dziecięca i młodzieżowa jest obecnie taka, że nie jest jej koniecznie potrzebny wieszak.

ZOBACZ: Zdjęcia pokojów dla dziecka, inspiracje i pomysły
Zdjęcia pokojów dla dziecka

© 2008 - 2019 domhome.pl.
Wszystkie prawa zastrzeżone.